Det jag nu kommer att dela med mig av vet jag att alla redan vet men jag tänkte ändå att jag ska dela med mig av hur jag gör när det kommer till bananer. Bananer passar till olika saker beroende på hur mogen den är. Gröngula och ganska hårda bananer tycker jag är godast om man ska äta den som den är - alltså direkt från skalet. Sen om den får ligga lite till passar den perfekt till filen/pannkakor eller gröten. Gul och ganska mjuk. Men - om jag ska göra bananpannkaka, smoothie eller baka med banan så vill jag ju att den ska vara så söt och god som möjligt. Vilket betyder att skalet ska ha hunnit bli brunprickigt eller helt brunt. Då är bananen som sötast men konsistensen är mjölig och (i mitt tycke) ganska obehaglig. Men ju brunare skal desto sötare och mer banansmak får den.
 
Mitt tips är alltså att när du köper bananer så passa på att köpa dem när de redan är i olika stadier. MEN KÖP INTE BRUNA om du inte ska använda dem på stört och SLÄNG INTE bananerna bara för att de fått prickar! För att påskynda processen kan man lägga bananerna i kylskåpet för att de ska bli bruna snabbare.
 
Jag köper oftast gröna och gula bananer samtidigt. Några används tidigt under veckan, medan några sparar jag till bananpankakorna på fredag. Barnen äter ju också av bananerna till mellis och liknande
Här ser ni de olika nyanserna på mina bananer

Kommentera

Publiceras ej